U medijima dominira poznati ton: reลพim u Iranu je โna izdisajuโ, โslabโ, โna rubu padaโ. Ameriฤki i izraelski zvaniฤnici slave โprecizne udareโ, a naslovi najavljuju โistorijsku prilikuโ za ruลกenje vlasti. U igru se uvode โslobodoljubivi narodiโ, prinฤevi u egzilu, a paralelno se konstruiลกe narativ o โspontanom ustankuโ. Ali sve to, i retorika, i igra simbola, i koreografija spaลกavanja โ veฤ je viฤeno. I to u Teheranu. Prije viลกe od 70 godina.
Godine 1951, Iran je imao demokratski izabranog premijera โ Mohamada Mosaddeka. Njegov โgrijehโ nije bio terorizam, fanatizam, ili korupcija. Njegov grijeh bila je nacionalizacija anglo-iranske nafte โ pokuลกaj da iransko bogatstvo prestane puniti britanske budลพete. Dvije godine kasnije, Mosaddek je svrgnut u zajedniฤkoj operaciji CIA-e i britanske obavjeลกtajne sluลพbe. Operacija Ajax bila je ลกkolski primjer imperijalne intervencije: kada narod izabere pogreลกno โ ispravi ga puฤem.
Umjesto slobode, dobio je ล aha. Umjesto demokratije, dobio je torturu, cenzuru i tajnu policiju. Umjesto nezavisnosti โ postao je ameriฤka ispostava na Bliskom istoku. Ista ona zemlja koja je imala historijsku priliku da postane model suverene demokratije u muslimanskom svijetu, pretvorena je u eksperiment posluลกnosti.
Danas, ista shema, ista sintaksa, ista maลกinerija โ samo s novim licima. Umjesto Mosaddeka, meta je Islamska Republika. Umjesto nacionalizacije nafte, sada je sporan iranski regionalni suverenitet i podrลกka palestinskom otporu. Umjesto ล aha, nudi se Reza Pahlavi โ sin svrgnutog monarha. I opet, kad narod ne bira kako bi trebao, kad ne traลพi โsloboduโ u okvirima koji odgovaraju Izraelu i SAD-u โ onda dolazi reลพimska korekcija. Jer demokratija je prihvatljiva samo dok je predvidiva.
Stari kolonijalni instinkt sada nosi masku osloboฤenja. Stara logika eksploatacije sada se prodaje kao podrลกka ljudskim pravima. I opet, narod koji nije pozvan da bira, mora da bude โspasenโ. Bunker-buster bombama, proxy agentima i orkestriranim narativima o slabosti reลพima.
Historija Irana nas uฤi bolnoj lekciji: strani spasitelji ne dolaze kada narod pati โ veฤ kada narod odluฤi sam. A tada, sloboda postaje problem.
E. B. Neretljak