Veฤina ljudi danas ne misli o Gazi. Misle o rati kredita koja stiลพe za tri dana, a plata kasni. O tome hoฤe li moฤi kupiti novi pribor djetetu prije poฤetka ลกkole. O kvaru na autu koji se ne isplati popravljati, ali ga moraju voziti. O friลพideru koji zuji kao da umire, ali joลก hladi โ jedva. O glavobolji koja ne prolazi, nesanici koja se ลกulja svake noฤi, o onom osjeฤaju da se danima samo preลพivljava, a nikad ne ลพivi.
Umorni su od borbe koja nema ime. Od tiลกine u kojoj se gubi vlastita misao. Od svijeta koji im stalno govori da moraju biti zahvalni, iako jedva sastavljaju kraj s krajem. Gaza im je daleka โ ne zato ลกto su ravnoduลกni, veฤ zato ลกto su iscrpljeni.
Ali niko im nije rekao da su svi ti problemi โ posljedica jedne mnogo dublje eksplozije. To nije bila eksplozija bombe. Bila je to eksplozija smisla โ trenutak kada je svijet preลกao iz zajednice u trลพiลกte, iz solidarnosti u konkurenciju, iz istine u narativ.
To je ono ลกto je Weber prepoznao joลก poฤetkom 20. stoljeฤa: โSudbina naลกeg vremena je racionalizacija, intelektualizacija, i prije svega, raลกฤaranje svijeta.โ To raลกฤaranje nije filozofska fraza. To je svakodnevica: kada viลกe ne znaลก zaลกto neลกto radiลก, samo znaลก da moraลก. Kada dijete postane โinvesticijaโ, a prijatelj โkontaktโ. Kada ne moลพeลก da osjetiลก tuฤu bol โ jer ni vlastitu ne stigneลก sabrati. U takvom svijetu, Gaza nije izuzetak. Gaza je koncentrat svijeta. Samo ogoljen, bez ลกminke, bez PR-a.
Ne ลกute dobri ljudi zato ลกto su postali loลกi โ veฤ zato ลกto su postali zasiฤeni, zbunjeni i uplaลกeni. U svijetu stalnih trauma, vijesti i poraza, um se brani tako ลกto gasi osjeฤaje. To nije ravnoduลกnost โ to je emocionalna paraliza. Ljudi osjeฤaju, ali viลกe ne mogu da podnesu โ i zato biraju ลกutnju. Gaza ih boli, ali su veฤ izranjavani vlastitim ลพivotom. Uz to, sistem ih je uฤinio usamljenim. Ljudi danas misle da su sami. Da njihova empatija ne znaฤi niลกta. Da nijedan ฤin neฤe promijeniti niลกta. To je proizvod druลกtva koje je razbilo zajednicu i ukinulo kolektivni osjeฤaj moฤi. Gaza je daleko โ jer je i komลกija dalek. Otpor se ฤini besmislen, jer viลกe niko ne vjeruje u โmiโ.
Ali postoji joลก neลกto dublje: u svijetu u kojem se svaka istina prikazuje kao โnarativโ, viลกe ne znaลก kome vjerovati. Kada agresor kaลพe da je ลพrtva, a ลพrtva biva prikazana kao prijetnja โ moralna orijentacija se gubi. U toj magli, ฤak i dobri ljudi ลกute โ jer nisu sigurni da je njihova istina dozvoljena. Uz sve to, slika nasilja je postala svakodnevna โ slike razorenih gradova, mrtve djece, spaljenih tijela, ponavljaju se toliko ฤesto da viลกe ne paraju duลกu โ postanu navika. Gaza viลกe nije vijest โ ona je pozadina svakodnevice. A kad patnja postane pozadina, izgubi se alarm savjesti.
I dok gledamo sve to, zaboravljamo da ovo veฤ viฤeno. Mnogi vjeruju da je Gaza neลกto โdrugoโ โ daleko, specifiฤno, nerazumljivo. Ali isti obrasci su se veฤ dogodili. U Bosni, kad su izjednaฤavali genocid sa โgraฤanskim sukobomโ. U Ruandi, kad su svi znali, a niko niลกta nije uradio. U Juลพnoj Africi, kad je reลพim aparthejda imao legitimitet Zapada. I sada, u Gazi โ kad se otpor naziva terorizmom, a uniลกtenje โsamoobranomโ.
Ali ako znamo uzrok, moramo traลพiti i izlaz. Prvi korak je da ponovo nauฤimo govoriti. Da stvari nazovemo pravim imenom. Zid je zid. Dijete je dijete. Aparthejd je aparthejd.
Ko vrati jezik โ vratiฤe orijentaciju.
Sljedeฤi je savjest โ ne kao osjeฤaj, nego kao obaveza.
Ako znaลก, a ลกutiลก โ nisi neutralan.
Ako vidiลก, a okreฤeลก glavu โ postajeลก sauฤesnik.
Istinska savjest ne staje na suzi. Ona ne traลพi samo da osjeti โ veฤ da reaguje.
Iz osjeฤaja raฤa se ฤin. A iz ฤina โ zajednica.
Prestanak iluzije da si sam. Jer empatija nije privatni luksuz. Ona je most. Veza. Signal da nismo izgubljeni. Jedan glas ruลกi zid ลกutnje. Jedan otpor ohrabruje stotinu drugih. Zajednica poฤinje kad dvoje ljudi prepoznaju istinu โ i viลกe ne ลกute.
Zato Gaza nije samo mjesto. Gaza je ogledalo. Ako ne vidiลก Gazu โ ne vidiลก ni sebe. Ako ne pomogneลก njoj โ izgubiฤeลก ono ลกto je joลก ljudsko u tebi. Jer pitanje Gaze nije pitanje politike. To je pitanje ฤovjeฤanstva.