U poฤetku bijaลกe โ poziv.
Max Weber, njemaฤki sociolog, nije traลพio Boga โ ali ga je pronaลกao u knjigovodstvu. Pokuลกavajuฤi objasniti zaลกto je baลก Zapad stvorio kapitalizam, doลกao je do iznenaฤujuฤeg zakljuฤka: zato ลกto su ljudi vjerovali da ih je Bog pozvao โ ne u samostan, nego na posao. Rad, ลกtednja i red postali su oblik duhovnosti. Spasenje viลกe nije dolazilo kroz molitvu, veฤ kroz bilans stanja.
S druge strane, Karl Marx je zamijenio Boga historijom. Nema raja na nebu โ ali ima revolucije na zemlji. Ipak, sve ide kroz fabriku, kroz rad, kroz brojke. Raj je samo premjeลกten โ s neba na proizvodnu traku.
U oba sluฤaja, duhovni ลพivot se preselio u tabelu. Bog je postao โnevidljiva ruka trลพiลกtaโ, a moral โ pitanje efikasnosti.
Islam je meฤu muslimanima sve ฤeลกฤe preveden na jezik trลพiลกta.
Rezultat?
Vjera se nudi kao proizvod, a vjernici postaju potroลกaฤi โ bez imuniteta, bez otpora, bez osjeฤaja da su promijenili vjeru za marketing.
Rizq (opskrba) viลกe se ne prima โ veฤ se generiลกe. Pasivni prihod zamjenjuje nafaku. Ako ti aplikacija ne javlja da si zaradio dok spavaลก โ neลกto nije u redu.
Sabur (strpljenje) je postalo emocionalna vjeลกtina. Vjeลพba se na seminarima, koristi se u poslu. Ne da bi ostao dostojanstven โ nego da bi preลพivio sastanak.
Zuhd (asketizam) je sada stil. Minimalizam, ali s dizajnom. Tri predmeta na stolu โ svi s logom.
Bereket (blagoslov u imetku) je postao mjera efikasnosti. Ako neลกto traje duลพe, a koลกta manje โ to je โbereketโ, kaลพu menadลพeri.
Taqva (bogobojaznost) je zamijenjena brigom o imidลพu. Nije problem ลกta je grijeh โ nego ลกta ฤe ostati na internetu.
Zekat (obavezna milostinja) viลกe ne ฤisti imetak โ veฤ reputaciju. Daje se uz logotip i fotogaleriju. Bez publike โ nema hajra.
Halal i haram viลกe nisu duhovne granice โ veฤ etikete. Ako ima certifikat, sve drugo je fleksibilno.
Dunjaluk (ovaj svijet) viลกe nije kuลกnja โ nego pozornica. Sve se snima, biljeลพi i dijeli. Niko ne bjeลพi od dunjaluka โ svi ga ลพele optimizirati.
Ahiret (buduฤi svijet) viลกe nije vjeฤnost โ veฤ โliฤno naslijeฤeโ. Ne pitaลก se jesi li spaลกen โ nego jesi li ostavio online trag.
Ummet (zajednica vjernika) se viลกe ne gradi โ on se prati. Ako reaguje na objavu โ to je jedinstvo. Ako ne โ to je kriza angaลพmana.
Amelu salih (dobro djelo) nekada je bilo izmeฤu ฤovjeka i Boga. Danas mora biti โvidljivoโ, โinspirativnoโ i โ poลพeljno u HD rezoluciji.
Muslimani nisu izgubili vjeru โ izgubili su jezik vjere. I zato im sve viลกe toga djeluje poznato, ali sve manje sveto.
E. B. Neretljak